Withania Somnifera

Wat is Ashwagandha?

Ashwagandha is een kleine struik die de naam Withania somnifera draagt. Het betekent in het Nederlands ‘winterkers’. Het woord “somnifera” staat voor “slaapverwekkend”, wat doelt op de zenuw-versterkende werking. De naam “Ashwagandha” betekent “de kracht en reuk van een paard”. Ashwagandha is een echte krachtpatser die voor meer energie zorgt en daarnaast onze stofwisseling ondersteunt!

De Ashwagandha struik kan tot anderhalve meter hoog groeien en komt in heel Afrika voor. Ook komt de plant in het Middellandse Zeegebied, Zuid-Azië en Mauritius voor. In de traditionele Indiase kruidenheelkunde van de Ayurveda speelt Ashwagandha een belangrijke rol als afrodisiacum vanwege de libido verhogende werking van de plant. Volgens traditioneel Aziatisch gebruik ondersteunt Ashwagandha de weerstand en zorgt het voor meer lichamelijk uithoudingsvermogen.

Bestanddelen van Ashwagandha

De wortels van de Ashwagandha struik bevatten diverse alkaloïden, zoals anaferine, anahygrine, cuscohygrine, whitaferine A en whitasomniferanolide. Ze bevatten bovendien de actieve bestanddelen van ashwaganda: withanoliden. Deze bestanddelen zijn steroïden en lijken qua werking veel op het hoofdbestandeel van Panax Ginseng. Daarom wordt Ashwaganda ook wel “Indiase ginseng” genoemd.

Effecten van Ashwagandha

Ashwagandha zou de balans in lichaam en geest herstellen. Het zou de stemming verbeteren en helpen bij stress. Daarnaast heeft ashwagandha zowel een rustgevende als een opwekkende werking. Volgens traditioneel Aziatisch gebruik bevordert ashwagandha het uithoudingsvermogen en verhoogt het ook de weerstand.

Belangrijke eigenschappen van ashwagandha  

  • Zorgt voor meer motivatie,
  • Vermindert angsten,
  • Het werkt kalmerend op het zenuwstelsel ,
  • Het zorgt ervoor dat je rustiger slaapt en beter herstelt na oververmoeidheid,
  • Helpt herstellen na een burn-out,
  • Versterkt je immuunsysteem.

Hoe gebruik je Ashwagandha?

Ashwagandha kun je op veel verschillende manier innemen! Je kunt Ashwagandha poeder in een capsule vullen en deze innemen. Wanneer je niet van capsules houdt, of moeite hebt met innemen, dan kun je kiezen voor ashwagandha in poedervorm door je yoghurt of een smoothie te mixen. Dit wordt ook goed opgenomen in je lichaam.

Je kunt er ook een thee van zetten. Los dan een theelepeltje poeder op in een mok heet water.

Een minder bekende manier om ashwagandha te gebruiken, is om het poeder in de vaporizer te doen. Vul de kruidenkamer met ashwagandha poeder en druk het aan. Vergeet de screen niet terug te plaatsen en stel je vaporizer in op 190ºC.

De hoeveelheid Ashwagandha die je op een dag kunt nemen, verschilt per situatie. Als je heel erg gestrest bent of een stressvolle situatie tegemoet gaat, dan kun je bijvoorbeeld iets meer nemen. Algemene adviezen zijn: 

  • Capsules: 1 capsule per dag ter ondersteuning of 2 capsules in stressvolle situaties 
  • Poeder: 0.5 tot 1 theelepel poeder per dag 

Ashwagandha kun je dagelijks gebruiken.

Interesse in Ashwagandha? Klik dan hier!